تندرستی, سلامت روح و روان

نقش رزماری در تقویت حافظه و شناخت

نقش رزماری در بهبود حافظه و شناخت

نظریه های زیادی وجود دارند که راه‌های گوناگونی را برای بهبود حافظه و روشنفکری پیشنهاد می‌کنند. یکی از این نظرات افزودن رزماری به غذا، آب و یا حتی بوییدن آن است. اما آیا تحقیقات نقش رزماری در تقویت حافظه و شناخت را تایید می‌کنند؟

یادآوری می‌شود شناخت، اصطلاحی است که به فرآیندهای ذهنی مربوط به کسب دانش و درک مطلب مربوط می‌شود. این فرآیندها شامل تفکر، دانستن، به یاد آوردن، قضاوت و حل مسئله هستند. اینها عملکردهای سطح بالاتر مغز هستند و شامل زبان، تخیل، درک و برنامه‌ریزی است.

رزماری چیست؟

 

گیاه رزماری

آیا رزماری تقویت کننده شناخت است؟

نتیجه یک تحقیق که از آزمایش بر روی ۲۸ فرد بالغ بدست آمده نشان داده که مصرف مقدار کم و نه زیاد از پودر خشک شده رزماری، به صورت چشمگیری سرعت حافظه را بهبود می‌بخشد. پس می توان گفت نقش رزماری در تقویت حافظه و شناخت با تحقیقاتی که تا کنون انجام شده قابل اثبات است.

رایحه رزماری

در برخی از آزمایشها نگاه بر این بود که چگونه بو کردن رایحه رزماری بر شناخت تاثیر می‌گذارد. شرکت‌کنندگان در این آزمایش، هنگام انجام پردازش‌های بصری و تفریق‌های متوالی در معرض رایحه رز ماری قرار گرفتند. با مقادیر بالای رایحه رزماری، دقت و سرعت عمل افزایش یافت. جالب اینکه خلق و خوی شرکت‌کنندگان هم بهتر شد.

نتیجه تحقیقی که در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگلستان (British Psychological Society) عرضه شد هم مزایای رایحه رزماری را روشن‌تر کرد. چهل کودک در سنین مدرسه در این آزمایش شرکت کردند که نیمی از آنها در یک اتاق با رایحه رزماری و نیمی دیگر در اتاقی بدون رایحه قرار داده شدند. نتایجی که تا کنون در هیچ نشریه رسمی آکادمیکی منتشر نشده است. این نتایج نشان داد کودکانی که در اتاق با رایحه رزماری قرار داشتند از آنهایی که در اتاق بدون رایحه قرار داشتند نمرات حافظه بالاتری گرفتند.

اسانس رزماری

عصاره رزماری رایحه درمانی

تحقیق دیگری با شرکت ۵۳ دانش آموز با سنین ۱۳ تا ۱۵ ساله نشان داد، هنگامیکه اسانس رزماری در هوا اسپری می‌شود حافظه آنها برای تصاویر و اعداد بهتر می‌شود.

عرق رزماری

در آزمایشی ۸۰ فرد بالغ شرکت داشتند که ۲۵۰ میلیمتر عرق رزماری و یا آب معدنی نوشیدند. آنهایی که عرق رزماری نوشیدند در مقایسه با آنهایی که آب معدنی نوشیدند کارکرد شناختی بهتری داشتند.

تحقیقات بر روی موشها و موشهای صحرایی

نتایج چندین آزمایش در باره تاثیر مصرف رزماری در نشریات آکادمیک منتشر شده که نتایج آنها همواره مزایای تاثیر رزماری بر حافظه را نشان داده است. اما آزمایشها بر روی موشها و موشهای صحرایی انجام شده و معلوم نیست در مورد انسان نیز همان مزایا را داشته باشد. بنابرین در این تحقیق لحاظ نمی‌شوند.

چرا رزماری می‌تواند برای مغز سودمند باشد؟

هنوز دقیقا معلوم نشده که چرا رزماری برای مغز سودمند است. اما به نظر می‌رسد رزماری خواصی آنتی‌اکسیدانی دارد و آسیبهای وارده به بدن ناشی از رادیکالهای آزاد را مداوا می‌کند. همینطور گفته شده رزماری نگرانی را کاهش می‌دهد که به نوبه خود، توانایی تمرکز مغز را افزایش می‌دهد.

اگرچه گیاهان دارویی مزایایی دارند اما همواره بهتر است قبل از مصرف و افزودن به جیره غذایی با پزشک مشورت گردد. رزماری  می‌تواند بالقوه با داروهای دیگر مانند رقیق کننده‌های خون، مهارکننده‌های فشار خون بالا (ACE) ، لیتیوم، مدرها (مانند لاسیکس) و داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

 

منبع: Verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *