تغذیه سالم, خوراکیها

فواید سرکه سیب برای لاغری و کاهش قند خون

فواید و خواص سرکه سیب

هرچند فقط تحقیقات اولیه در مورد سرکه سیب انجام شده، اما معدود مطالعاتی که انجام شده نشان دهنده خواص و فواید سرکه است.

تحقیقات نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن، لاغری و کاهش و کنترل قند خون کمک کند.

نتایج یک تحقیق نشان داده افرادی که رژیم غذایی با کالری محدود دارند درصورتیکه سرکه سیب نیز مصرف کنند نسبت به کسانی با همان رژیم غذایی ولی بدون سرکه سیب، کاهش وزن بیشتری دارند. همچنین سرکه سیب برای کاهش قند خون (سطح گلوکز) در افراد دیابتی مفید است.

سرکه سیب چیزی بیش از یک چاشنی سالاد و ترشی است. برخی دیگر از مزایا شامل جوانسازی و درخشش پوست، بهبود سلامت پوست سر، تقویت و درخشندگی موی سر، سلامت روده، کاهش کلسترول خون و ضدمیکروب هستند.

 

خرید انواع سرکه سیب طبیعی و ارگانیک از فروشگاه اینترنتی آریاتیس

 

سرکه سیب برای لاغری

از خواص و فواید سرکه سیب می توان به خاصیت چربی سوزی برای کاهش وزن اشاره نمود. مطابق با برخی مطالعات و تحقیقات اولیه سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن بدن و لاغری کمک کند.

برای مثال نتایج یک مطالعه که در سال 2009 در مجله بیوساینس، بیوتکنولوژی و بیوشیمی منتشر شد نشان داد که سرکه سیب برای کاهش وزن و لاغری موثر است. در این تحقیق 175 شرکت کننده که رژیم غذایی و الگوی ورزشی معمولی خود را داشتند طی 12 هفته تحت نظر قرار گرفتند. در مدت تحقیق افراد روزانه دو بار و هر بار یک قاشق غذاخوری مخلوط با 250 میلی لیتر آب یکی بعد از صبحانه و دیگری بعد از شام مینوشیدند. محققان دریافتند کسانیکه سرکه نوشیدند در پایان 12 هفته به طور متوسط 2 کیلوگرم (4.5 پوند) کاهش وزن داشتند.

مطالعه دیگری که در ژورنال فانکشنال فودز در سال 2018 منتشر شد نشان داد که افرادی که رژیم غذایی با کالری محدود داشتند با اضافه کردن سرکه به رژیم غذایی خود وزن بیشتری نسبت به کسانی‌که فقط رژیم غذایی داشتند از دست دادند. برخی معتقدند که نوشیدن سرکه قبل از وعده غذایی احساس سیری به شخص می‌دهد و بنابراین غذای کمتری می‌خورد و این دلیل کاهش وزن و لاغر شدن است. اما برای تاثیر سرکه سیب برای لاغری بدن، ورزش و رژیم غذایی با کالری محدود هم لازم است.

فواید سرکه سیب برای لاغری

کاهش قند خون با سرکه سیب

یکی دیگر از خواص و فواید سرکه سیب که با تحقیقات اثبات شده است تاثیر آن در کاهش قند خون است. اخیرا برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن سرکه سیب بعد از غذا می‌تواند به کنترل و کاهش قند خون افراد دیابتی کمک کند.

برای مثال، در مطالعه‌ای که در سال 2004 منتشر شد، دو گروه افراد دیابتی غذایی با کربوهیدرات بالا خوردند. یک گروه بعد از غذا 5/1 قاشق سرکه رقیق شده نوشیدند و گروه دیگر یک دارونما مصرف کردند. بعد از یک ساعت سطح (گلوکز) قند خون افرادی که سرکه نوشیده بودند به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود.

مطالعه دیگری که در ژورنال بین‌المللی ساینس هیلث اند ریسرچ مدیکال در سال 2019 منتشر شد، 110 نفر دیابتی مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان دریافتند که بعد از 3 ماه افرادی که روزانه 15 میلی لیتر سرکه سیب با شام نوشیده بودند نسبت به کسانیکه دارونما مصرف کرده بودند بطور قابل ملاحظه‌ای دارای سطح قند خون کمتری بودند.

محققان باور دارند که سرکه سیب به کنترل و کاهش قند خون کمک می‌کند زیرا بدن انسان را نسبت به انسولین (هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می‌کند) حساستر می‌کند. افرادی که دیابت دارند به مرور زمان بدنشان کاهش حساسیت به انسولین پیدا می‌کند و بدن آنها قند خون را بعد از غذای سرشار از کربوهیدرات به درستی تنظیم نمی‌کند.

متخصصان هشدار می‌دهند که سرکه سیب جایگزینی برای داروهای دیابت نیست بلکه ممکن است به رژیم غذایی اضافه شود تا به درمان کمک کند.

کاهش قند خون با سرکه سیب

خواص و فواید سرکه سیب برای مو

سرکه سیب به‌عنوان یک درمان خانگی کاربردهای زیادی دارد. یکی از این موارد شستشوی مو برای بهبود سلامت پوست سر، درخشش و تقویت مو است.

برای کسانی که مشکل خارش پوست سر یا شکنندگی مو دارند، سرکه سیب یک درمان طبیعی عالی برای رفع این مشکلات است.

سرکه سیب یک ماده اسیدی و دارای مقادیر خوبی اسید استیک است. پوست سر موهایی که حالت کدر، شکننده یا وز دارند، بیشتر قلیایی است. بنابراین برای تعادل pH پوست سر این افراد یک ماده اسیدی مانند سرکه سیب بسیار مفید است.

برای درمان مشکلات موی خود فقط کافی است چند قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و پس از شستشوی مو از این محلول استفاده کنید. محلول سرکه و آب را بر روی موی سر خود بمالید و حتی پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه موی خود را مجددا با آب بشویید.

اگر بوی سرکه برای شما خوشایند نیست می‌توانید یک روغن گیاهی مانند نارگیل را نیز به محلول سرکه و آب اضافه کنید. توصیه می‌شود هفته ای 2 بار اینکار را انجام بدهید و درصورت حساسیت از ادامه مصرف خودداری کنید.

هرگز از سرکه بدون آب استفاده نکنید و حتما آن را با آب رقیق کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک، خارش یا سوختگی پوست سر شما شود. حتما احتیاط کنید محلول وارد چشمان شما نشود و درصورتی که این اتفاق افتاد چشمان خود را سریعا با آب بشویید.

خاصیت ضدمیکروبی سرکه نیز باعث از بین بردن قارچ و باکتری پوست سر می‌شود. بنابراین برای رفع خارش و شوره سر مفید است.

فواید سرکه سیب برای مو

خواص و فواید سرکه سیب برای پوست

برای داشتن پوستی شاداب و جوان نیاز نیست زیاد هزینه کنید اگر سرکه سیب را امتحان کنید. هرچند ممکن است از سرکه سیب برای ترشی، سالاد، چاشنی غذا یا حتی برای تمیز کردن ظروف و سطوح استفاده ‌کرده باشید اما آیا می‌دانید سرکه سیب برای پوست شما بسیار مفید است؟

اگر با آکنه (جوش) یا پوست حساس دست و پنجه نرم می‌کنید زمان آن فرا رسیده که محصولات شیمیایی مضر را کنار بگذارید و به دنبال درمان‌های طبیعی باشید. سرکه سیب یکی از درمان‌های خانگی برای جوانسازی و شادابی و همچنین رفع آکنه پوست شما است.

اما ممکن است بپرسید سرکه سیب برای پوست خطرناک نیست؟ اگر به صورت صحیح مصرف کنید خیر نه تنها خطرناک نیست بلکه بافت و شکل ظاهری پوست را نیز بهتر می‌کند.

سرکه سیب دارای خاصیت ضد التهابی است و از اسید استیک و آلفا هیدروکسی اسید تشکیل شده است. این بدان معنی است که سرکه سیب می‌تواند پوست را لایه برداری کند، چربی‌های اضافی را جذب کرده و منافذ مسدود شده را باز کند. همچنین سطح pH مناسب پوست را تنظیم می‌کند. تعادل pH مناسب، لایه بیرونی پوست شما را خوب و سالم نگه می‌دارد و این همان چیزی است که به پوست شما ظاهری درخشان و زیبا می‌دهد.

بهترین روش استفاده از سرکه سیب بر روی پوست تهیه تونر است. پس بیاین تونر خانگی خودمان را درست کنیم.

مواد لازم برای تهیه تونر سرکه سیب طبیعی یا ارگانیک و آب (فیلتر شده یا مقطر)

نصف فنجان سرکه سیب را در ظرفی دردار به نسبت مساوی با آب مقطر یا فیلتر شده بریزید. اگر پوست شما حساس است آب بیشتر باشد. قبل از استفاده حتما محلول را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید.

اول پوست خود را بشویید همانطوری که همیشه می‌شویید (با آب یا صابون). سپس مقداری از تونر را با پنبه روی پوست صورت خود بمالید.

بعد از خشک شدن تونر، مرطوب کننده معمولی خود را بزنید. البته بهتر است از روغن‌های گیاهی مانند نارگیل و یا مرطوب کننده غیر شیمیایی برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

اگر از سرکه سیب برای درمان آکنه استفاده می‌کنید، انتظار نداشته باشید یک شبه جوش‌های صورت شما ناپدید گردند. بازسازی سلول‌های پوستی حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد. یکی دو ماه شکیبا باشید تا مشکل شما با این درمان خانگی برطرف شود.

فواید سرکه سیب برای پوست

خاصیت پروبیوتیک سرکه سیب 

نوع سرکه‌ای که می‌خرید مشخص می‌کند که حاوی پروبیوتیک است یا خیر. سرکه سیبی که صاف نشده باشد حاوی رشته‌های قهوه‌ای است که باکتری پروبیوتیک تولید می‌کند. بنابراین صاف کردن سرکه سیب (با فیلتر) محلول شفاف‌تری تولید می‌کند اما دیگر حاوی باکتری پروبیوتیک نخواهد بود.

متخصصان بر این باورند که پروبیوتیک موجود در سرکه سیب برای سلامتی مفید است اما تحقیقی در این زمینه انجام نشده است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهای زنده‌ای هستند که برای بدن به خصوص دستگاه گوارش و روده مفید هستند.

خطر و عوارض مصرف سرکه سیب

نوشیدن خیلی زیاد سرکه سیب می‌تواند عوارض منفی داشته باشد. اصلی‌ترین عوارض شامل خرابی دندان‌ها و سوزش گلو است.

اسید استیک موجود در سرکه باعث تجزیه مواد معدنی دندان‌ها و تحریک بافت حساس گلو می‌شود. برای جلوگیری از بروز این عوارض باید سرکه را به نسبت 1 به 10 همراه با آب نوشید.

همچنین درصورتی که بیماری کلیوی دارید از خوردن سرکه سیب خودداری کنید زیرا کلیه‌ها قادر به پردازش اسید بیشتر در رژیم غذایی شما نیستند و باعث تشکیل سنگ در کلیه‌ها می‌شود.

چطور میتوان سرکه سیب را با خیال راحت مصرف نمود؟

سرکه سیب معمولا به صورت مایع است ولی به شکل قرص نیز در بازار موجود است. اما تحقیقات زیادی در مورد اینکه آیا قرص آن دارای فواید سلامتی است انجام نشده است.

یکی از محققان می‌گوید برای اجتناب از عوارض جانبی نوشیدن سرکه سیب، نباید بیشتر از 2 تا 3 قاشق غذاخوری در روز میل نمود. البته این میزان را هم باید همراه با مقداری آب (360 میلی لیتر) نوشید.

طرز تهیه سرکه سیب

سرکه سیب طی سه مرحله زیر از سیب تهیه می‌شود.

  • سیب‌ها را کاملا خرد کنید تا مخلوط آب‌داری ایجاد شود. می‌توان با آبمیوه‌گیری یا خردکن این کار را انجام داد. هسته و دم سیب‌ها را جدا کنید.
  • به این آب سیب مخمر اضافه کنید تا فرآیند تخمیر صورت پذیرد. این مخلوط را می‌توانید در یک ظرف شیشه‌ای یا دبه قرار دهید ولی آنرا پر نکنید زیرا در اثر تخمیر حجم آن اضافه و از ظرف سرریز می‌شود.
  • درجه حرارت محیط تخمیر سرکه باید حدود 30 تا 34 درجه سانتیگراد باشد. برای مدتی (بستگی به حرارت محیط) به ظرف کاری نداشته باشید تا فرآیند تخمیر انجام شود. طی این فرآیند باکتری محصوصی بنام استوباکتر الکل موجود در مخلوط، آب سیب را به اسید استیک تبدیل می‌کند. البته این مخلوط را باید صاف کنید.

محتویات اصلی سرکه سیب شامل آب، 4 تا 6 درصد اسید استیک و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک و آمینو اسیدها و مابقی حدود 93 تا 96 درصد آب است. اسید استیک اصلی‌ترین ماده سرکه سیب است.

 

منابع:   Insider ,  Healthline , Tasteofhome

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *