بیماریها, تندرستی

تاثیر ویروس کرونا بر ریه انسان

تاثیر ویروس کرونا بر ریه انسان

 

این نوشتار ترجمه مصاحبه روزنامه گاردین با پروفسور جان ویلسون و پروفسور کریستین جینکینز در مورد آسیب ریه‌ها ناشی از ویروس کرونا و عفونت ریوی است.

آسیب ریه ناشی از کرونا

جان ویلسون پزشک سیستم تنفسی، تاثیر کرونا (Covid-19) را بر ریه توضیح می‌دهد. تصویر زیر از سی‌تی‌اسکن ریه یک مرد مبتلا به کرونا است. عفونت ریه که به وسیله ویروس کرونا ایجاد شده به‌‌شکل لکه‌های کمرنگ در لبه‌های خارجی شش‌ها دیده می‌شود.

آسیب ریه ناشی از کرونا

چیزی که اکنون به Covid-19 و یا ویروس کرونا مشهور شده، در اواخر 2019 به‌عنوان یک گروه از موارد ذات‌الریه (عفونت ریوی) با علت ناشناخته شروع شد. علت عفونت ریوی، یک ویروس جدید (سندرم بسیار حاد سیستم تنفسی۲ و یا (Sars-CoV-2 شناخته شد. بیماری ناشی از ویروس، Covid-19 نامیده شد.

اکنون این بیماری توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO)  به‌عنوان بیماری همه‌گیر جهانی اعلام شده است. اکثریت مردمی که به این بیماری مبتلا می‌شوند فقط علائم ملایمی مانند سرماخوردگی از خود نشان می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هشتاد درصد مردم بدون نیاز به هیچ‌گونه مداوای تخصصی بهبود می‌یابند. تنها از هر شش نفر یک نفر بطور جدی بیمار و مشکل تنفسی‌اش حاد می‌شود.

پس Covid-19 چه بر سر ریه (شش‌ها) و بقیه بدن ما می‌آورد؟

ویروس چگونه بر مردم تاثیر می‌گذارد؟

دسته بندی افراد مبتلا به کرونا

ویلسون می‌گوید کسانی که به Covid-19 مبتلا می‌شوند را می‌توان به چهار دسته بزرگ تقسیم کرد.

۱. کم اهمیت‌ترین مورد مربوط به کسانی است که ناقل ویروس هستند اما هیچ علائم و عوارضی ندارند.

۲. دسته بعدی کسانی هستند که در مجاری تنفسی فوقانی خود عفونتی دارند که با علائم تب، سرفه و گاها عوارض ملایم دیگری همچون سردرد و یا التهاب چشمی همراه است. این گروه با با کمترین عوارض هنوز توانایی انتقال ویروس را دارند اما ممکن است از بیماری خود بی خبر باشند

3. دسته سوم که گسترده‌ترین گروه هستند و تست ویروس آنها مثبت است و احتمالا به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که همان علائم شبه سرماخوردگی را نشان داده و بدتر می‌شوند و نمی‌توانند به کار ادامه دهند.

۴. دسته چهارم به شدت بیمار شده و مشخصه بیماری عفونت ریه است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید افراد مسن و مبتلا به فشارخون، بیماری قلبی، بیماری ریوی و دیابت احتمال بیشتری برای وخیم‌تر شدن بیماری‌شان وجود دارد.

categorized people with covid-19

چگونه عفونت ریه وخیم‌تر می‌شود؟

ویلسون می‌گوید هنگامی که مبتلایان به Covid-19 تب و سرفه می‌کنند، به این دلیل است که عفونت به مجاری تنفسی رسیده است. کانالهای مجاری هوا آسیب دیده و باعث التهاب می‌شوند. این به نوبه خود، اعصاب مخاط مجاری هوا را تحریک می‌کند، درست مثل زمانی‌که گرد و خاک باعث سرفه کردن می‌شود.

اما اگر بیماری بدتر شود عفونت از مجاری تنفسی گذشته و به واحدهای تبادل هوا که در انتهای مجاری هوا قرار دارند می‌رود. اگر واحدهای تبادل هوا، آلوده شوند با ترشح مواد التهابی بدرون کیسه‌های هوا که در ته شش‌های ما هستند به آن پاسخ می‌دهند.

سپس اگر کیسه‌های هوا آلوده شوند موجب بیرون ریختن مواد عفونی (مایعات و سلول‌های التهابی) به داخل شش‌ها و منجر به عفونت ریه می‌شوند.

حالا شش‌ها که با مواد عفونی پر شده‌اند توانایی ندارند به اندازه کافی اکسیژن دریافت و به جریان خون وارد کنند. در نتیجه توانایی بدن برای جذب اکسیژن و دفع دی‌اکسیدکربن کاهش می‌یابد و این دلیل معمول مرگ بر اثر عفونت شدید ریه است.

درمان عفونت ریوی ناشی از کرونا

پروفسور کریستین جینکینز متخصص سیستم تنفسی می‌گوید “متاسفانه، تا کنون ما به چیزی که بتواند از عفونی شدن ریه مردم توسط ویروس کرونا جلو گیری کند دست نیافته‌ایم.” او می گوید “ما به افراد مبتلا اکسیژن می‌دهیم و میزان اکسیژن خون آنها را ثابت نگاه می‌داریم، تا زمانی که شش‌های آنها بتوانند کارکرد عادی خود را بدست بیاورند”.

ویلسون می‌گوید بیماران مبتلا به عفونت ریوی ویروسی در معرض خطر عفونت‌های ثانویه هم هستند. بنابراین آنها باید با داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک‌ها همزمان مداوا شوند. البته در برخی از موارد که درمان‌ها کافی نبوده، عفونت از بین نرفت و بیماران نتوانستند زنده بمانند.

درمان عفونت ریوی ناشی از کرونا

آیا  عفونت ریه ناشی از ویروس کرونا متفاوت است؟

جینکینز می‌گوید عفونت ریوی ناشی از کرونا از بسیاری از عفونت‌های ریوی متفاوت است. سایر عفونت‌های ریوی، باکتریایی هستند و به یک آنتی بیوتیک پاسخ می‌دهند.

ویلسون می‌گوید شواهدی وجود دارد که عفونت ریوی ناشی از ویروس کرونا عمدتا حاد است. زیرا عفونت تمامی نقاط ریه‌ها و نه بخش کوچکی از آن را آلوده می‌کند. در این حالت، هنگامی که ریه ما عفونت می‌کند و کیسه‌های هوا را درگیر می‌کند واکنش بدن در ابتدا یافتن و نابود کردن ویروس و سپس محدود کردن تکثیر آن است. اما “مکانیزم پاسخ اولیه” در برخی از گروه‌ها از جمله مردمی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی، دیابت و کهولت سن دارند، عملکرد درستی ندارد.

جینکینز می‌گوید، بطور کلی افراد مسن‌تر از 65 سال در معرض خطر ابتلا به عفونت ریه هستند. همچنین کسانی که بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و یا بیماری مزمنی که بر ریه‌ها ، قلب، کلیه و جگر تاثیر دارند. به این موارد افراد سیگاری و نوزادان زیر یکسال را نیز باید اضافه کرد.

سن عمده‌ترین عامل تعیین کننده مرگ و میر در عفونت ریه است. عفونت ریه همیشه برای یک انسان پیر خطری جدی است و در واقع اصلی‌ترین دلیل مرگ افراد مسن است. در حال حاضر درمان‌های بسیار خوبی برای عفونت ریه وجود دارد البته غیر از عفونت ریوی ناشی از کرونا.

مهم نیست که  تا چه حد سالم و فعال هستید، خطر ابتلا به عفونت ریه با پیر شدن افزایش پیدا می‌کند. زیرا سیستم ایمنی بدن ما با افزایش سن ضعیف می‌شود و توان مبارزه با بیماری و آلودگی کاهش می‌یابد.

چکیده نوشتار

بیماری کرونا یک بحران جهانی است. ویروس کرونا اعضاء مختلف بدن مخصوصا ریه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. در صورتیکه بدن فرد آلوده به ویروس کرونا گردد ممکن است دچار عفونت ریوی شود. هنوز به درستی مشخص نیست چه عواملی در شدت بیماری تاثیر گذار هستند. اما افرادی که دچار بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی و دیابت هستند و همچنین افراد پیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

در حال حاضر واکسن کرونا در چندین کشور در حال تولید و دارای اثربخشی خوبی است. اما اگر فردی مبتلا شود داروی خاصی برای درمان مشخص نشده است. بیشتر از داروهای ضدویروس مانند رِمدِسیویر و … استفاده شده است. برای توضیحات بیشتر نوشته روش‌های درمانی کرونا را نیز مطالعه نمایید.

 

منبع: guardian

۱ دیدگاه در “تاثیر ویروس کرونا بر ریه انسان

  1. آریاتیس گفت:

    سلام مطالب بسیار مفیدی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *