تغذیه سالم, خوراکیها

فواید ترکیب چای سبز و زردچوبه

خواص ترکیب چای سبز و زردچوبه

خواص ترکیب چای سبز و زردچوبه

آیا می دانید خواص ترکیب چای سبز و زردچوبه چیست؟ با ما باشید تا با این خواص آشنا شوید. چای سبز سالمترین نوشیدنی در تمام کره زمین محسوب می‌شود و برای مزایای شگفت انگیزش مشهور است. قرن‌ها به عنوان نوشیدنی و داروی طبیعی که به ذهن آرامش داده و بدن را از شر زهرها خلاص می‌کند، مصرف می‌شود. زردچوبه نیز یکی از ادویه‌های پر کاربرد در طب سنتی به دلیل خواص شگفت انگیز آن است.

اخیرا مردم به طب سنتی و استفاده از گیاهان برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها روی آورده‌اند. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص شگفت‌انگیز گیاهان مصرف ترکیبات آن‌ها گاهی موثرتر از مصرف تکی آنهاست. یکی از این ترکیبات، ترکیب چای سبز و زردچوبه است.

امروزه، تحقیقات بی‌شماری در باره خواص مفید چای سبز انجام شده و ثابت شده ترکیبات گوناگون آنتی اکسیدانی آن باعث این خواص مفید شده است. در میان ترکیبات چای سبز، ماده اپیگالوکاتچین گالات ((EGCG بیشتر از سایر مواد مورد بررسی قرار گرفته است.

در این نوشتار سعی می‌کنیم فواید و خواص این آنتی اکسیدان موجود در چای سبز را بررسی کنیم و نحوه مصرف آن برای جذب بیشتر در بدن را بیان کنیم.

EGCG چیست؟

EGCG که با نام اپیگالوکاتچین گالات شناخته می‌شود، نوعی ترکیب گیاهی به نام کاتچین است. کاتچین‌ها‌ نیز از دسته ترکیبات گیاهی پلی فنل‌ها هستند.

یکی از چهار کاتچین عمده موجود در چای سبز EGCG است. EGCG و سایر کاتچین‌های مرتبط به‌عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی از آسیب و تخریب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

رادیکال‌های آزاد ذراتی هستند که در بدن تشکیل می‌شوند و اگر تعداد آنها خیلی زیاد شود می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند. خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند کاتچین ممکن است به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کند.

بعلاوه تحقیقات نشان می‌دهند کاتچین‌ها مانند EGCG ممکن است التهاب را کاهش دهند و از بروز برخی بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها جلوگیری کنند.

EGCG به طور طبیعی در چندین ماده غذایی گیاهی مانند چای سبز وجود دارد. EGCG ترکیب اصلی و مهم چای سبز است. همچنین EGCG به شکل مکمل‌های غذایی در بازار موجود هستند. سایر مواد غذایی حاوی این ترکیب گیاهی البته به میزان کم عبارتند از:

چای سیاه، چای سفید، چای اولانگ، قره قاط، توت فرنگی، توت سیاه، کیوی، گیلاس، گلابی، هلو، سیب، آووکادو، پسته و فندق

خواص و فواید EGCG

مطالعات نشان می‌دهد که EGCG مزایای بی‌شماری برای سلامتی بدن دارد. این مزایا کاهش التهاب، کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و مغز هستند.

اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی

بیشتر شهرت EGCG از خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و کاهش استرس و التهاب ناشی می‌شود. EGCG به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلولهای بدن در برابر آسیب‌های مرتبط با استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و فعالیت مواد شیمیایی پیش التهابی تولید شده در بدن را از بین می‌برد.

تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد منجر به استرس اکسیداتیو می‌شود. استرس و التهاب با انواع بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند. بنابراین اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی EGCG به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کند.

سلامت قلب

تحقیقات نشان می‌دهند که EGCG موجود در چای سبز ممکن است با کاهش فشار خون، کلسترول و تجمع پلاک در رگ‌های خونی (همه فاکتورهای اصلی خطر بیماری قلبی) به سلامت قلب کمک می‌کند.

کاهش وزن

EGCG همچنین ممکن است باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن شود. به ویژه هنگامی که در کنار کافئین طبیعی موجود در چای سبز مصرف شود.

سلامت مغز

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که EGCG موجود در چای سبز می‌تواند در بهبود کارکرد سلول‌های عصبی و جلوگیری از بیماری‌های مغزی تحلیل برنده نقش داشته باشد.

در برخی مطالعات، تزریق EGCG به موش‌های آسیب دیده نخاعی به طور قابل توجهی التهاب را کاهش داده و به احیا و بازسازی سلول‌های عصبی کمک کرده است.

علاوه بر این، مطالعات متعدد بر روی انسان نشان داده که بین مصرف بیشتر چای سبز و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون ناشی از افزایش سن، ارتباط وجود دارد.

 

خرید آنلاین چای سبز از فروشگاه اینترنتی آریاتیس

 

مقدار مصرف و عوارض جانبی احتمالی

اگرچه EGCG برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته اما تاثیرات جسمی و عوارض جانبی آن بسیار متفاوت است.

برخی از کارشناسان معتقدند که EGCG به راحتی در حضور اکسیژن تخریب می‌شود و همچنین بسیاری دستگاه گوارش بسیاری از افراد آن‌را جذب نمی‌کنند. بعبارتی مقدار زیادی از EGCG خیلی سریع روده باریک را دور می‌زند و توسط باکتری‌های روده بزرگ تخریب می‌شوند. به همین دلیل توصیه میزان دوز برای افراد کار ساده‌ای نیست.

در صورت مصرف به اندازه چای سبز میزان جذب شده EGCG توسط بدن کم است و لذا خطری بدن را تهدید نمی‌کند. هر فنجان چای سبز دم کرده (250 میلی‌لیتر) معمولا حاوی حدود 50 تا 100 میلی‌گرم EGCG است که تا 300 میلی‌گرم در روز خطری ندارد.

اما هنگامی‌که به عنوان مکمل مصرف می‌شود گاهی اوقات با عوارض جانبی جدی همراه است. درصورت استفاده از مکمل‌های EGCG حداکثر مصرف روزانه تا 300 میلی‌گرم توصیه شده و مصرف روزانه بیشتر از 800 میلی‌گرم باعث افزایش ترانس آمینازهای موجود در خون می‌شود. این آنزیم شاخص آسیب کبدی است. بنابراین مصرف زیاد و بیش از اندازه مکمل‌های EGCG عوارضی همچون نارسایی کلیه و کبد، سرگیجه، کاهش قند خون و کم خونی را به همراه خواهد داشت.

برخی از کارشناسان معتقدند که این اثرات منفی ممکن است مربوط به آلودگی سمی مکمل‌ها باشد و نه خود EGCG، اما به هر حال اگر می‌خواهید مکمل‌های EGCG را مصرف کنید باید بسیار محتاط باشید.

از مصرف مکملهای EGCG در زمان بارداری و شیردهی خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث بروز نقص جنین شود.

از مصرف همزمان مکمل‌های EGCG با داروهای خاص همچون داروهای کاهش دهنده کلسترول و ضد روان پریشی خودداری کنید زیرا تداخل دارویی ایجاد می‌کند.

ترکیب چای سبز و زردچوبه

تا به اینجا فواید و خواص EGCG که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز است را بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردیم EGCG به طور کامل جذب بدن نمی‌شود و بیشتر آن از طریق روده‌ها سریعا تخریب یا دفع می‌گردد. خب پس چکار کنیم که جذب آن بیشتر شود و از خواص آن بهره مند شویم؟

تحقیقاتی صورت گرفته تا گیاهی را پیدا کنند که باعث جذب بیشتر EGCG در بدن شود و نتایج آزمایشات نشان دادند که زردچوبه باعث جذب بیشتر EGCG می‌شود. محققان دریافتند که کورکومین (ماده رنگی زردچوبه) با افزایش نفوذ پذیری روده‌ای جذب EGCG را افزایش می‌دهد.

 

درصورت ترکیب چای سبز و زردچوبه، جذب EGCG توسط بدن بیشتر می‌شود. کورکومین ماده رنگی موجود در زردچوبه نیز یک آنتی اکسیدان قوی است و به جذب آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز توسط بدن بسیار کمک می‌کند. زرد چوبه که اصلی‌ترین ماده فعال آن کورکومین است، مانند چای سبز و بسیاری از ادویه‌جات دیگر تاریخچه طولانی در طب سنتی دارد. خواص و فواید زردچوبه عبارتند از:

آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد پیری، ضد ویروس وضد سرطان

پس سعی کنیم چای سبز را با زردچوبه ترکیب و همزمان مصرف کنیم و از مزایای سلامتی این ترکیب بطور کامل بهره‌مند گردیم.

 

چکیده نوشتار

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانها است. یکی از این آنتی اکسیدانها EGCG است که اصلی ترین ترکیب چای سبز است. EGCG یک ترکیب گیاهی قدرتمند آنتی اکسیدانی است که به دلیل تاثیر مثبت آن بر سلامتی، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. باعث کاهش التهاب در بدن شده و با کاهش وزن و پایین آوردن میزان چربی و کلسترول خون به سلامت قلب نیز کمک می‌کند. این ماده بیشتر در چای سبز وجود دارد. اما به دلیل دفع سریع EGCG در روده‌ها و جذب پایین آن در خون، نمی‌توان از خواص و فواید آن به طور کامل بهره‌مند شد. کورکومین (زردچوبه) می‌تواند توانایی جذب روده و در نتیجه جذب EGCG را افزایش بدهد. برای بهره‌مندی کامل از مزایا و خواص EGCG پیشنهاد می‌شود چای سبز را با زردچوبه ترکیب و مصرف کنید. زیرا زردچوبه به جذب بیشتر این آنتی اکسیدان کمک فراوانی می‌کند.

 

منبع: healthline

۱ دیدگاه در “فواید ترکیب چای سبز و زردچوبه

  1. آریاتیس گفت:

    با سلام و سپاس فراوان که وقت گذاشتید و مطالعه کردید. امیدواریم بتونیم مطالب مرتبط با تندرستی رو از منابع معتبر جمع آوری و اطلاع رسانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *