تغذیه سالم, گیاهان

12 گیاه دارویی و ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

12 گیاه و ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مبارزه با بیماری و عفونت با تقویت سیستم ایمنی بدن

در این مطلب سعی می کنیم 12 گیاه دارویی و ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی کنیم. توضیح مختصری راجه به نحوه بیمار شدن بدانیم. عوامل گوناگونی می‌توانند بر قابلیت پذیرش عفونت و بیماری در یک فرد اثر بگذارند. مثلا قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی همچون دود سیگار و دخانیات سمی می‌تواند مجرای بینی را شدیدا تحریک کند و موجب التهاب و مشکلات تنفسی گردد.

سیستم ایمنی بدن بر اثر فقر غذایی و سبک زندگی ناسالم ضعیف می‌شود. در یک سیستم ایمنی ضعیف، بسیاری از پادتن‌ها و گلبول‌های سفید که با عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند، از بین رفته‌اند. عوامل بیماری‌زا با گذشت زمان می‌توانند با سیستم ایمنی کاملا سازگار شده و مصونیت بدن کاهش یابد. به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

هیچگونه راه حل جامع و کاملی برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها وجود ندارد. پزشکان اغلب آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی را برای حذف عوامل بیماری‌زا و مداوای عفونت‌ها تجویز می‌کنند. اما داروهای شیمیایی اغلب عوارض جانبی و مشکلاتی را برای فرد به دنبال دارند. به‌علاوه، مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی مخصوصا آنتی بیوتیک‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را در برابر داروها مقاوم و درمان را مشکل‌تر می‌کند.

خوشبختانه، بسیاری از گیاهان و ادویه‌جات دارای ترکیباتی هستند که  سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این ترکیبات بالقوه دارای خصوصیات ضد باکتریایی و ویروسی و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. بنابراین بدن را در برابر بیماری قوی و مقاوم می‌کنند. علاوه بر تغذیه مناسب و سالم، راه‌ کارهای دیگری نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارند.

اگر به تقویت سیستم ایمنی بدن خود اهمیت می‌دهید ادامه مطلب گیاهان و ادویه‌جات شگفت انگیزی را به شما معرفی می‌کند که ضد عفونت و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. پس با ما همراه باشید.

12 گیاه دارویی و ادویه برای تقویت سیستم ایمنی

داروهای گیاهی درمان‌های بالقوه‌ای برای عفونت و بیماری هستند. یک رژیم متوازن غذایی شامل گیاهان و ادویه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی می‌تواند کارکردهای ایمنی را یاری داده و از بیماری جلوگیری کند.

تحقیقات ثابت کرده‌اند برخی گیاهان دارویی و ادویه‌جات سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و قرنهاست برای دفع عفونت‌ها و بیماری‌ها استفاده می‌شود. این 12 گیاه دارویی  و ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید به طور منظم در فصول پاییز و زمستان مصرف شوند. در این فصول است که ایمنی ما در معرض خطر بیشتری از گسترش عفونت‌های ویروسی قرار می‌گیرد.

افرادی که بیشتر مستعد یا حساس به عفونت هستند این گیاهان را برای از بین بردن سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف می‌کنند. این گیاهان کاملا سالم هستند و می‌توانند به راحتی به رژیم غذایی ما اضافه شوند. مصرف این گیاهان طبیعی به ما کمک می‌کند زمستان گرمی داشته باشیم و از بدن خود در برابر سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی محافظت کنیم.

 

خرید آنلاین گیاهان دارویی در فروشگاه آریاتیس

 

سیر بهترین ادویه برای تقویت سیستم ایمنی

سیر بهترین ادویه تقویت کننده سیستم ایمنی

سیر یکی از شناخته شده‌ترین و موثرترین گیاهان و ادویه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. سیر عملکرد و فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. بنابراین حتما سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مخصوصا وقتی بیمار می‌شوید حتما از سیر در پخت غذای خود استفاده کنید زیرا معجزه می‌کند. سیر ضدعفونی کننده، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتری است و از بدن در برابر ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها محافظت می‌کند.

سیر حاوی چندین ترکیب غنی از نظر سولفور (گوگرد) است که در برابر عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. بویژه سیر یک عامل ضد باکتریایی بالقوه در برابر عوامل بیماریزایی چون باکتری‌های روده و استافیلوکوک است.

سیر حاوی مواد مغذی متعددی مانند آرژنین، الیگوساکاریدها، فلاونوئیدها و سلنیوم است که همگی برای سلامتی بدن مفید هستند. این مواد مغذی قوی در کاهش شدت سرماخوردگی و علائم آنفولانزا موثر عمل می‌کنند. مخصوصا در زمستان‌ها سوپ و آش غلات با سیر، بیشتر میل کنید.

یک دیگر از ترکیبات سیر آلیسین نام دارد که هنگام خرد کردن آن آزاد می‌شود. آلیسین دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی قوی است اما در اثر حرارت زیاد تجزیه می‌شود و قدرت خود را از دست می‌دهد. پس بهتر است از سیرداغ کمتر استفاده کنید و سیر را بدون سرخ کردن به غذا اضافه کنید. از خوردن سیر خام نیز غافل نشوید چون از عفونت قفسه سینه جلوگیری می‌کند.

فواید زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

فواید زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه برای رنگ و طعم دادن به هر غذایی استفاده می‌شود. زردچوبه در تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن سرماخوردگی، سرفه و گرفتگی قفسه سینه به خصوص در زمستان‌ها بسیار موثر است.

زردچوبه یک ادویه محبوب با بیش از 300 ماده مغذی مانند بتاکاروتن، کلسیم، اسید اسکوربیک (ویتامین C)، فلاونوئیدها، پتاسیم، روی، آهن، نیاسین است. دارای خواص ضد ویروسی، آنتی باکتریالی، ضد قارچی و پروبیوتیکی است.

کورکومین، اصلیترین ترکیب فعال زردچوبه، یک آنتی اکسیدان قوی و یک عامل ضدالتهابی و ضد عفونت محسوب می‌شود. رنگ زرد آن ناشی از کورکومین است. آنتی اکسیدان موجود در آن پاسخ سیستم ایمنی به آسیب و تخریب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد را تقویت می‌کند. کورکومین همچنین برای درمان درد ناشی از ورم مفاصل، استخوان‌ها و نقرس به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر خواص فوق، زردچوبه دارای مزایای فراوان دیگری از جمله این موارد است. زردچوبه هضم غذا را آسان نموده و برای درمان زخم معده مفید است. باعث کاهش التهاب بدن، کنترل سطح قند خون، بهبود بریدگی‌ها و جراحات، تصفیه سموم خون و رفع برخی مشکلات پوستی می‌شود.

هیچ چیز موثرتر از زردچوبه خام برای از بین بردن سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی مخصوصا برای افراد پیر نیست. زردچوبه را به طور مرتب با شیر یا چای گرم بنوشید تا اثرات معجزه آسای آنرا ببینید.

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان

زنجبیل برای سردرد، حال بهم خوردگی، تهوع، درد مفاصل، درمان سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفولانزا‌ یک درمان رایج است. منبع غنی و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که سیستم ایمنی را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند.

زنجبیل نه تنها برای جلوگیری از عفونت فصلی مفید است بلکه مصرف آن به بهبود هضم و متابولیسم بدن کمک می‌کند. دارای خواص ضدمیکروبی، ضدباکتریایی، ضد التهابی و آنتی بیوتیکی است و مانع ابتلا بدن به عفونت می‌شود.

زنجبیل دارای طبع گرم است و برای فصل زمستان بسیار مفید و مناسب خواهد بود. اما بیش از حد آن‌را مصرف نکنید زیرا ممکن است بر سیستم هضم تاثیر بگذارد. بهترین روش مصرف زنجبیل نوشیدن چای زنجبیلی است.

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که ویروس‌های سرماخوردگی را هدف قرار می‌دهد. همچنین به سرکوب سرفه کمک می‌کند و گلودرد و خارش گلو را تسکین می‌دهد.

رزماری یک ضدالتهاب قوی

رزماری یک ضدالتهاب قوی

رزماری یا اکلیل کوهی دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند خلط بینی و واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد. همچنین در برابر عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) اثرات ضد میکروبی دارد.

رزماری منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون کمک می‌کند.

برگهای سوزنی شکل و بسیار معطر رزماری حاوی ترکیباتی هستند که گردش خون را افزایش می‌دهند. این ترکیبات هضم غذا را بهبود می‌بخشند و ضد التهاب هستند.

گینکو بیلوبا مفید برای سرفه و نفس تنگی

گینکو بیلوبا مفید برای سرفه و نفس تنگی

گینکو بیلوبا یا کهن‌دار درختی با برگ‌های بسیار زیبا با خواص دارویی است. گینکو به عنوان یک تسکین دهنده عوارض بیماری‌های تنفسی از جمله نفس تنگی و سرفه زدن‌های مکرر مزمن وسیعا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گینکو دارای مقادیر زیادی فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند. آنتی اکسیدان‌ها مانع تخریب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

التهاب بخشی از واکنش طبیعی بدن در برابر تهاجم خارجی است. التهاب بیش از حد یا مزمن می‌تواند باعث آسیب دائمی به بافت‌های بدن شود. عصاره گینکو برای کاهش التهاب بسیار مفید است. برای بهبود و کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های “آرتروز و آرتریت، سرطان، سندروم روده تحریک پذیر، بیماری‌های قلبی و سکته” مفید است. خواص ضد التهابی آن می‌تواند مجرای بینی ملتهب شده را خوب کند.

نعناع آنتی هیستامین طبیعی

نعناع آنتی هیستامین طبیعی

نعناع حاوی منتول است، یک آنتی هیستامین طبیعی که می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و خلط بینی را درمان کند. نعناع یک درمان شناخته شده برای دردهای شکمی، درد روده و معده، و یبوست است.

شیرین بیان ضدباکتری

شیرین بیان ضدباکتری

شیرین بیان خواصی ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد که آنرا یک گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی بالقوه می‌کند. برای درمان عوارض بیماری‌های تنفسی مانند خلط و بلغم بیش از حد استفاده می‌شود.

سرخارگل ضد سرماخوردگی

سرخارگل ضد سرماخوردگی

سرخار گل یا اکیناسه یک گیاه دارویی شناخته شده است که اغلب برای درمان التهاب و تسریع در بهبودی بکار برده می‌شود. در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفلوانزا اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد.

سیستم تنفسی فوقانی را تقویت می‌کند و آنتی اکسیدان‌های بی‌شماری دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و برای مقابله با سرماخوردگی بسیار مفید است. از نوشیدن دمنوش اکیناسه در فصل زمستان غافل نشوید.

زنجبیل شامی ضدالتهاب و ضدباکتری

زنجبیل شامی ضدالتهاب و ضدباکتری

زنجبیل شامی یا الکامپاین گیاه دارویی بومی اوراسیا است. زنجبیل شامی حاوی دو ترکیب قوی ضدالتهاب و ضدباکتری آلانتولاکین و اینولین است. آلانتولاکین می‌تواند رشد باکتری‌ها را متوقف کند. اینولین نیز می‌تواند التهابات و بافت‌های تحریک شده را مداوا کند.

مریم گلی درمان التهاب گلو

مریم گلی درمان التهاب گلو

مریم گلی از نظر طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که تولید گلبول‌های سفید را بر می‌انگیزد. اغلب از آن برای درمان التهابات دهان و گلو استفاده می‌شود. مریم گلی همچنین برای بهبود کارکردهای شناختی مانند حافظه و تمرکز مشهور است و بنابراین خطر ابتلای به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

دارچین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دارچین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دارچین دارای آنتی اکسیدان‌های تقویت کننده سیستم ایمنی است و با خواص ضدالتهابی برای مقابله با سرماخوردگی در زمستان و بهبود هضم غذا مفید است. دارچین حاوی سینامالدئید است، یک عامل آنتی اکسیدانی که میزان قند خون را تنظیم می‌کند و حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد.

همچنین میزان کلسترول بد خون و بنابراین خطر مشکلات قلبی عروقی را را کاهش می‌دهد. دارای خواص ضد باکتری است و برای مبارزه با برخی از عفونت‌ها و ویروس‌ها مفید است. از جمع شدن پلاکت خون نیز جلوگیری می‌کند.

دارچین دارای مواد مغذی ارزشمندی مانند ویتامین‌هایA ،B6 ،C ، E و K است و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. افزودن دارچین به رژیم غذایی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های سیستم عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون مفید باشد و به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

این ماده با آنتی اکسیدان و پر شده و به عنوان یک محرک ایمنی بدن عمل می کند. همچنین ، مانع مواد التهابی می شود و قند خون را کنترل می کند.

ریحان ضدالتهاب و مفید برای قلب

ریحان ضدالتهاب و مفید برای قلب

ریحان التهابات شریان‌ها و رگ‌های خونی ناشی از تجمع کلسترول را بهبود می بخشد بنابراین برای سلامت قلب و عروق مفید است. اویگنول موجود در آن یک عامل ضدتورمی و ضدالتهابی است که ایمنی در برابر ریز ارگانیسم‌های مضر را افزایش می‌دهد.

چکیده نوشتار  ‌

در این نوشته، 12 گیاه دارویی و ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی شد. استفاده از مواد طبیعی و گیاهان دارویی به ویژه در دوران بیماری های واگیردار عفونی و ویروسی همچون کرونا یک امر حیاتی و ضروری است. این مواد خوراکی در قالب درمان مکمل در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها مفید هستند. این گیاهان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به همین دلیل سد دفاعی در برابر عوامل بیماری زا همچون ویروس کرونا در بدن تقویت می شود. سیر، زرچوبه، زنجبیل، رزماری، گینگو بیلوبا، نعناع، شیرین بیان، سرخارگل (اکیناسه)، زنجبیل شامی، مریم گلی، دارچین و ریحان از جمله این گیاهان و ادویه ها هستند. پس از گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود غافل نشود.

 

منبع: onegreenplanet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *